מעצר עד תום ההליכים

ישנם סוגים שונים של הליכי  מעצר. מעצר עד תום ההליכים הוא הליך המתנהל נגד מי שנאשם בביצוע עבירה פלילית ולמעשה מבקשת המדינה כי בזמן ניהול המשפט, יהיה הנאשם עצור מאחורי סורג ובריח.  הליך זה נחשב לצעד חריף בעיקר מבחינת שלילת חירותו של האדם. אדם שהוגש כנגדו כתב אישום חייב להיות מיוצג על ידי עורך דין שבקיא מאוד בדיני המעצרים, ויודע כיצד לפעול על מנת למקסם את זכויות הנאשם. עורך הדין תמיר אלטיט, לו נסיון רב שנים כסנגור, פרקליט בכיר בפרקליטות ותובע משטרתי, הופיע באלפי דיוני מעצרים והוא מכיר היטב את התנהלות המשטרה והפרקליטות.

מה חשוב לדעת על מעצר עד תום ההליכים?

כאמור, ישנם מספר סוגי מעצר, ובהם מעצר עד תום ההליכים ומעצר לצרכי חקירה המכונה מעצר ימים.

  • מעצר של נאשם עד תום ההליכים אינו קורה באופן מידי ואוטומטי, אלא נעשה רק לאחר סיום החקירה במשטרה ועם הגשת כתב אישום על ידי התביעה. מדובר בהליך נפרד להליך העיקרי בו מתברר כתב האישום ובמקרה בו תרצה התביעה להאריך מעצרו של נאשם עד תום ההליכים המשפטיים, עליה להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט.
  • מכאן, שהגשת בקשה זו להמשיך ולהחזיק באדם במעצר לאחר סיום החקירה המשטרתית היא למעשה שלילת חירותו לפרק זמן ארוך, עוד טרם התבררה אשמתו בבית המשפט וכאשר עומדת לו חזקת החפות.
  • החוק מטיל מספר מגבלות באשר להגשת בקשה להמשך מעצר עד תום ההליכים. סעיף 21 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה-מעצרים), תשנ"ו-1996 מפרט מהן העבירות ובאילו תנאים ניתן להגיש בקשה למעצר עד תום ההליכים, למשל במקרה בו עולה חשש לביטחון הציבור או חשש לשיבוש הליכי משפט.
  • ההחלטה לעצור אדם עד תום ההליכים מוגבלת בזמן על פי החוק, ועם סיום תקופת המעצר המותרת על פי הדין, על המדינה להגיש בקשה נוספת להארכת המעצר. לכן, החלטת בית המשפט בהליך מעצר עד תום ההליכים משפיעה באופן ישיר על אופן ניהול ההליך העיקרי בו מתברר כתב האישום עצמו. כך למשל, אדם הנותר במעצר עד תום ההליכים המשפטיים דיוניו בתיק העיקרי יתנהלו מהר יותר מאשר אלו של אדם משוחרר.

מעצר עד תום ההליכים – כמה זמן ?

חשוב להבין כי גם לאחר שהוגש כתב אישום נגד אזרח, שלילת חירותו עדיין איננה מותרת באופן אוטומטי, ויש לבחון כל מקרה לגופו. בקשת התביעה המשטרתית או הפרקליטות להמשך שלילת חירותו של אדם הנהנה מחזקת החפות נועדה לכך שבירור שאלת אשמתו ייעשה בעודו מוחזק במעצר מאחורי סורג ובריח ועליה לעמוד בתנאים הקבועים בחוק. אם הוגש נגד קרוב משפחתכם כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים, אל תהססו לפנות אל עורך דין אלטיט, מומחה ובעל ניסיון רב בדיני מעצרים, אשר הופיע באלפי דיוני מעצר עד תום ההליכים בבתי משפט השלום, המחוזי והעליון. עורך דין אלטיט מרצה מדי שנה בפני מאות סטודנטים על דיני מעצרים והוא נחשב למומחה מן השורה הראשונה בתחום זה. ניסיונו הרב והיכרותו רבת השנים עם מערכת התביעה ובתי המשפט מבטיחה הגנה מיטבית על זכויותיכם וזכויות יקירכם. צרו קשר בהקדם האפשרי.

שחרור ממעצר עד תום ההליכים

שחרור ממעצר עד תום ההליכים

שחרור ממעצר תום ההליכים נדרש כאשר המדינה שהגישה כתב אישום, הגישה גם בקשה לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו. במצב זה, ייצוג הנאשם על ידי עורך דין המומחה בדיני מעצרים הוא קריטי. ניהול מושכל של הליך זה יוביל לשחרורו של הנאשם ולעומת זאת, ניהול שאינו קפדני ומקצועי יכול להוביל את בית המשפט להיעתר לבקשה ולהורות על מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים.

כיצד ניתן להוביל את בית המשפט להורות על שחרור ממעצר עד תום ההליכים?

הליך מעצר עד תום ההליכים מתבצע כאשר מבקשת התביעה המשטרתית או הפרקליטות להאריך מעצרו של אדם לאחר שכבר נחקר במשטרה והוגש נגדו כתב אישום אך טרם הוכרע דינו.

כאשר אנו בוחנים שחרור ממעצר עד תום ההליכים חשוב לדעת:

  • מעצר נאשם עד תום ההליכים אינו הליך המתבצע באופן אוטומטי, אלא נבחן בכל מקרה לגופו. החוק מתיר להאריך מעצרו של נאשם רק בעבירות מסוימות וכאשר ישנו חשש מבוסס שהנאשם עלול לברוח מהארץ, לסכן את הציבור או לשבש ראיות. סנגור מנוסה ולוחמני יכול לשכנע את בית המשפט להורות על שחרור ממעצר עד תום ההליכים.
  • גם במצב בו סבר בית המשפט שיש עילה להארכת מעצרו של אדם, חובה עליו לבחון חלופות מעצר אפשריות, למשל מעצר בית או מעצר באיזוק אלקטרוני. סנגור מיומן ינחה את בני משפחתו של העצור כיצד להציג חלופת מעצר הולמת שתוביל לשחרור.
  • כאשר החליט בית המשפט להחמיר ולהאריך מעצרו של אדם, עשוי המעצר להימשך חודשים רבים, ולכן ישנה חשיבות גדולה להכרת זכויות הנאשם כמו למשל, הזכות לעיין בחומר החקירה נגדו יחד עם עורך הדין המייצג אותו שיידע לאתר את הקשיים הראייתיים שיובילו בסופו של דבר לשחרור.
  • החלטה על הארכת מעצרו של הנאשם על ידי בית המשפט וכן הדיון הנערך בבקשה להמשך הארכת מעצרו מתקיימים בנוכחות הנאשם וסנגורו ורצוי כי הסנגור יהיה מומחה בתחום.

שחרור ממעצר עד תום ההליכים בעבירות שונות

בית המשפט בוחן בכובד ראש כל מקרה לגופו והאם שלילת חירותו של אדם והשמתו במעצר היא הכרחית. בהליך זה, לייצוג על ידי עורך דין מן השורה הראשונה יש ערך רב. עורך דין תמיר אלטיט מרצה בפקולטה למשפטים של הקריה האקדמית אונו, מדי שנה, בפני מאות סטודנטים ומלמד אותם את דיני המעצרים. עורך דין אלטיט בעל נסיון של מעל עשר שנים, במסגרתם שימש כסנגור, פרקליט בכיר בפרקליטות הפלילית, תובע משטרתי וקצין משטרה. עורך דין אלטיט הופיע בפני בית המשפט באלפי דיוני מעצר משני צידי המתרס, נסיון חסר תקדים שאין שני לו.

מעצר עד תום ההליכים
לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות
השאירו פרטים ונחזור אליכם

עוד בנושא

ייצוג קטינים
משפט פלילי
ייצוג קטינים

ייצוג קטינים ובני נוער שונה באופיו מייצוג בגירים בהליכים משפטיים, וזאת נוכח ההבחנה שמייצר הדין הישראלי בין קטינים לבגירים בכל

קרא עוד »
משפט פלילי
דיני מעצרים

מעצר ימים ומעצר עד תום ההליכים: "מעצר ימים" הוא כינוי לתקופה בה חשוד עצור לצרכי חקירה. כלומר, בית המשפט מורה

קרא עוד »
משפט פלילי
משפט פלילי

המשפט הפלילי הוא אחד מתחומי המשפט. מרבית העבירות הפליליות מעוגנות בחוק העונשין, אך לא רק, ישנן עבירות פליליות נוספות המעוגנות

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support