ביטול רישום פלילי

לפני שנצלול במאמר זה לעומק נושא ביטול רישום פלילי, נבהיר תחילה מהו רישום זה ולבסוף כיצד ניתן לבטל אותו. כאשר אדם הורשע על ידי בית משפט  בעבירה  פלילית, נרשמת הרשעה זו בתיקו הפלילי. לשאלה האם ניתן להביא לידי ביטול רישום פלילי, התשובה היא חיובית. פעולה זו תבוצע על ידי נשיא המדינה במסגרת בקשת חנינה. חשוב להבהיר כי ישנו הבדל בין ביטול רישום פלילי לבין ביטול רישום משטרתי, ועל כך נעמוד מעט יותר בהרחבה בהמשך מאמר זה. עורך דין תמיר אלטיט כיהן כעשור כפרקליט בכיר בפרקליטות מחוז תל אביב וכתובע משטרתי ביחידת התביעות המשטרתיות ובקיא בכל הנוגע לסוגיית ביטול רישום פלילי.

מהו ביטול רישום פלילי?

חשוב להבדיל בין הרישום הפלילי ובין הרישום המשטרתי. רישום משטרתי מתייחס לתיק שנפתח נגד אדם שנחשד בביצוע עבירה, אולם בסופו של דבר לא הוגש נגדו כתב אישום והוא נסגר, בעוד שרישום פלילי מתייחס לאדם אשר הורשע בעבירה פלילית על ידי בית משפט. במצב כזה רק בעל סמכות כגון נשיא המדינה יכול לבטל רישום פלילי במסגרת בקשת חנינה.
דגשים בנוגע לביטול רישום פלילי על ידי הנשיא :

  • עצם ביטול הרישום פלילי, אינו מבטל רטרואקטיבית את רישומו הפלילי של אדם. הביטול חל מרגע אישור נשיא המדינה לביטול הרישום ואילך. עם זאת, מידע זה עדיין יהיה חשוף לגורמים מסוימים כגון משטרת ישראל וצה"ל.
  • למעשה כשמדובר בבקשה לביטול רישום פלילי של אדם, הכוונה היא להגשת בקשת חנינה מאת נשיא המדינה. בקשה זו צריכה להיות מנומקת היטב ולהסתמך על דיני ההתיישנות. רישום פלילי יימחק מאליו גם ללא בקשת חנינה לאחר 15 שנים ובתנאים מסוימים. בקשת החנינה מהנשיא למעשה מקצרת את תקופת ההתיישנות ובכך מביאה לכדי ביטול הרישום הפלילי.
  • בכדי לדעת האם קיים עדיין רישום פלילי נגד אדם, ניתן לגשת אל תחנת המשטרה הקרובה בצרוף תעודת זהות ולקבל מידע זה.

מהם ההבדלים בין ביטול רישום פלילי למשטרתי?

חשוב להבדיל בין שני מושגים משיקים אלו של ביטול רישום פלילי לעומת ביטול רישום משטרתי. מדובר בשני הליכים שונים אשר נמצאים תחת סמכות שונה. ביטול רישום פלילי מצריך הגשת בקשת חנינה מפורטת ומנומקת לנשיא המדינה. במידה ונשיא המדינה נעתר לבקשת החנינה המשמעות היא קיצור תקופת ההתיישנות המביאה למחיקת הרישום הפלילי. עורך דין תמיר אלטיט שימש משך כעשור כפרקליט בכיר בפרקליטות תל אביב וכתובע משטרתי ובמהלך השנים גיבש המלצות באין ספור בקשות מסוג זה. עורך דין אלטיט צבר ניסיון רב בהליכים אלו ויכול לסייע גם לכם. פנו עוד היום אל עורך הדין תמיר אלטיט לסיוע משפטי איכותי ומקצועי ללא פשרות.

מחיקת תיק פלילי

מחיקת תיק פלילי

מסתבר כי ישנם לא מעט אזרחים אשר קיים נגדם רישום פלילי אף אם לא הוגש נגדם כתב אישום. רישום זה הוא אות קלון המעיב על המשך חייהם. במקרים בהם לא הוגש כתב אישום נגד אדם והתיק נגדו נסגר בשל העובדה כי נסיבות העניין אינן מצדיקות העמדה לדין או בשל חוסר ראיות מספיקות, עדיין יופיע הרישום על תיק זה במשטרת ישראל וגורמים מסוימים יהיו חשופים אליו. לכן קיימת חשיבות רבה למחיקת תיק פלילי. ייצוג של עורך דין פלילי יוכל לסייע לכם להביא למחיקת הרישום הפלילי על ידי הגשת בקשה מתאימה. עורך הדין תמיר אלטיט כיהן משך עשור כפרקליט בכיר בפרקליטות מחוז תל אביב וכתובע פלילי ביחידת התביעות המשטרתיות ובמסגרת תפקידיו טיפל בבקשות רבות של חשודים למחיקת התיק הפלילי שנפתח נגדם.

מחיקת תיק פלילי-איך עושים את זה נכון?

חשוב להבחין בין שני מצבים בהם קיימים רישומים פליליים: האחד מתייחס למצב בו אזרח נחקר במשטרה ונפתח נגדו תיק פלילי אולם בסופו של דבר התיק לא הבשיל לכדי כתב אישום, והשני מתייחס למצב בו הוגש כתב האישום והאדם הורשע בבית המשפט. מדובר בשני מצבים בהם יש לאזרח רישום פלילי אולם הדרך למחיקתו שונה:

  • חוק ההתיישנות מתייחס לשני הסוגים של רישום פלילי, וקובע למשל, שכאשר מדובר בעבירה שהעונש בצידה עומד על שנת מאסר אחת, ההתיישנות על תיק זה תעמוד על 7 שנים.
  • לעומת זאת עבירה שהעונש הקבוע בצידה עומד על 10 שנות מאסר, הרישום הפלילי על עבירה זו יתיישן רק לאחר 15 שנים.
  • בעזרתו של עורך דין פלילי ניתן להגיש בקשה לקיצור ההתיישנות על הרישום הפלילי. בקשה זו תוגש למשטרת ישראל.
  • דרך נוספת למחיקת תיק פלילי היא באמצעות הגשת בקשה לשינוי עילת הסגירה של התיק. במצב בו התיק נסגר בעילה של "חוסר אשמה" הרישום הפלילי נמחק באופן מיידי.
  • דרך שלישית למחיקת תיק פלילי מתייחסת לרישום פלילי לאחר הרשעה בבית משפט. במצב כזה יש להגיש בקשת חנינה אל נשיא המדינה לקיצור או אף לביטול הרישום הפלילי הקיים.
  • קיומו של רישום פלילי פוגע בהמשך חייו של האזרח, בין אם מדובר ברישום פלילי לאחר הרשעה ובין אם מדובר ברישום פלילי של תיק סגור.
  • במשך השנים נתקלנו באזרחים שמועמדותם למשרה מסוימת נפסלה. לעיתים אף בקשה לויזה או אזרחות למדינה זרה סורבה.
  • בנוסף, יש אנשים נורמטיביים שמראש נמנעים מלהגיש מועמדות למשרה מסוימת מאחר והם סבורים שיש כנגדם רישום פלילי כלשהו.

אל מי פונים עבור מחיקת תיק פלילי?

קיימות מספר דרכים בהן ניתן לבקש למחוק את הרישום הפלילי ועזרתו של עורך דין מנוסה ובקיא חיונית על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר. עורך דין אלטיט שימש כפרקליט בכיר ותובע בתביעה הכללית משך כעשור ומכיר היטב את מערכת האכיפה מהצד השני של המתרס. הכרת המערכת מפנים והבנה עמוקה אופן פעולתה מאפשרות לו להגיע לתוצאות הטובות ביותר בכל תיק ותיק.

ביטול רישום פלילי
לקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות
השאירו פרטים ונחזור אליכם

עוד בנושא

ייעוץ לפני חקירה
דיני תעבורה
ייעוץ לפני חקירה

מה עושים לפני חקירה ? כאשר אדם נחשד בפלילים, הפעולה הראשונה הננקטת נגדו היא פתיחה בחקירה פלילית. תפקידו של עורך

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support