ביטול כתב אישום

הדרך לביטול כתב אישום

יש לערוך הבחנה בין ביטול כתב אישום לבין זיכוי. תיק פלילי שנחקר יכול להסתיים בכמה דרכים- תיק יכול להיסגר מבלי שיוגש בו כתב אישום, ועילות הגניזה האפשריות הן "חוסר אשמה" "חוסר ראיות" ו"נסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות הגשת כתב אישום". שתי עילות הגניזה האחרונות יופיעו ברישום המשטרתי של חשוד כתיק סגור בעוד שתיק שיסתיים ב"חוסר אשמה" יימחק מהרישום.

ככל שהתיק לא נגנז הוא יכול להסתיים בהסדר מותנה – שאז בהינתן התקיימותן של תנאים הקבועים בהסדר, תסכים התביעה לסגור את תיק החקירה, ובמקרה זה התיק יופיע ברישום המשטרתי כתיק סגור.

האפשרות השלישית היא שיוגש כתב אישום כנגד החשוד, ומרגע שהוגש כתב האישום ישנן מספר אפשרויות לפיהן התיק יכול להסתיים. האופציה הראשונה, היא סיום התיק בהרשעה או בהוכחת האשמה ואי הרשעה. האופציה השנייה היא זיכוי – כלומר, הנאשם הצליח להוכיח לבית המשפט במסגרת ההליך כי אינו אשם. במקרה של זיכוי, התיק יימחק לחלוטין מהרישום המשטרתי. אופציה נוספת היא ביטול כתב האישום אשר יכול להיעשות בהסכמת התביעה – כאשר התביעה מצאה כי טענות הנאשם מצדיקות לבטל את כתב האישום כנגדו או בהוראת בית משפט. בניגוד לזיכוי, כאשר כתב האישום מבוטל, תיק החקירה ייסגר באחת מהעילות שתוארו מעלה ויופיע ברישום המשטרתי (אלא אם ייסגר בעילת "חוסר אשמה").

מתי תובע או שופט יחליטו על ביטול כתב אישום?

  • במקרים מסוימים, התביעה עשויה להשתכנע לאחר שהובאו בפניה ראיות נוספות לעובדות שלא היו ידועות לה כי יש מקום לבטל את כתב האישום.
  • הסדר מותנה – בטרם החלטה על הגשת כתב אישום, התובע צריך לשקול האם התיק שבפניו מתאים לעריכת הסדר מותנה עם החשוד. הסדר מותנה הוא הסדר בו בקיום תנאים מסוימים בהסכם כמו התחייבות לא לעבור עבירה תקופה מסוימת, פיצוי ולפעמים טיפול בשירות מבחן – התביעה תסגור את התיק. לעיתים אף לאחר שהוחלט להגיש כתב אישום, התביעה עשויה להשתכנע כי בשל נסיבות העבירה ניתן להסתפק בהסדר מותנה ואז תחזור בה מכתב האישום ותבקש לבטלו.
  • גם לבית משפט יש סמכות להורות על ביטולו של כתב אישום כאשר לטעמו התביעה לא עמדה בנטל המוטל עליה בהגשתו. למשל, ככל שלא בוצע שימוע כחוק, או ככל שאין לבית המשפט סמכות או שלטעמו נפל פגם או פסול בכתב האישום, בית המשפט רשאי לבטל את כתב האישום.
  • לבית המשפט סמכות להורות על ביטול כתב האישום גם במקרים של "הגנה מן הצדק", כאשר לטעמו, ניהול ההליך הפלילי עומד בסתירה מהותית לעקרונות של צדק והגינות משפטית.

לסיכומו של דבר

הגם שלעיתים ניתן בטעינת טענות עובדתיות לשכנע את התביעה כי יש מקום לבטל את כתב האישום, הרי שככלל מדובר בטענות משפטיות אשר יש להעלותן בפני התביעה או בפני בית המשפט ולכן כדאי להתייעץ עם עורך דין פלילי אשר בקיא ברזי החוק וידע לזהות את המצבים בהם ניתן להגיע להסכמות עם התביעה, להציג את הראיות או הנסיבות אשר ישנו את דעתה או לחלופין ידע לטעון את הטענות הנכונות בבית המשפט. עורך דין תמיר אלטיט הינו עורך דין פלילי אשר עבד כעשור במשרדי התביעה השונים הן בתביעה המשטרתית והן בפרקליטות המדינה ויש לו ניסיון רב בניהול תיקים פליליים. אם אתם זקוקים לעצה – פנו לעורך דין אלטיט.

לתיאום פגישת ייעוץ בהקדם
השאירו פרטים ונחזור אליכם

עוד בנושא

עבירות החזקת או נשיאת נשק
משפט פלילי
ביטול רשיון נשק

ביטול רישיון נשק לפי החוק חוק כלי היריה קובע ומסמיך גורמים שונים למנוע מאדם לקבל רישיון לכלי נשק, לקבוע סייגים

קרא עוד »
משפט פלילי
משפט פלילי

המשפט הפלילי הוא אחד מתחומי המשפט. מרבית העבירות הפליליות מעוגנות בחוק העונשין, אך לא רק, ישנן עבירות פליליות נוספות המעוגנות

קרא עוד »
עורך דין עבירות מין
עבירות מין
עבירות מין התיישנות

חוק עבירות מין התיישנות התיישנות משפטית עשויה לעיתים להוות מחסום לטיפול משפטי בסוגיות שונות שהתרחשו בעבר. תקופות ההתיישנות הקבועות בחוק

קרא עוד »
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support